FIT Group
ارزیابی اثربخشی بازی های رایانه ای بر میزان توجه مبتلایان به عقب ماندگی ذهنی
چکیده |
هدف این تحقیق، ارزیابی اثربخشی بازیهای رایانهای بر میزان توجه افراد عقبماندهی ذهنی بود. |
نگاهی به فرآیند های کلی برای پیاده سازی ERP
با مرور سریعی بر تحقیقات انجام شده در مدرد استراتژی های مربوط به ERP ،میتوان این استراتژی ها را به سه گروه سازمانی ، فنی ،انسانی طبقه بندی کرد .استراتژی های سازمانی شامل توسعه و به کارگیری روش های مدیریت تغییر ، مدیریت پروژه ،ساختار و منابع انسانی ، سبک مدیریت ،ارتباط و همکاری و ویژگی های واحد سیستم های اطلاعاتی در سازمان می باشد .استراتژی های فنی شامل جنب های فنی نصب سیستم ها ،پیچیدگی های ERP ، کافی بودن تجربه ی فنی درون سازمان و زمان و هزینه ی راه اندازی ERP و نهایتا استراتژی های دربرگیرنده ی مشارکت ، آموزش و مدیریت نیروی انسانی و امور کارکنان می باشد.
ادامه ی این متن در لینک زیر صفحه ی 18 موجود می باشد .
www.hajarian.com/IT/tahghigh/rezvan.pdf
مطلب بعدی درباره ی مقایسه ی تحلیلی چند متدلوژی برای پیاده سازی ERP می باشد.
نویسنده :بیتا آذری جو
فایده پزشکی بازی های ویدئویی
مقاله : ۷ فایده پزشکی بازی های ویدئویی
شاید این اتفاق برای بسیاری از نوجوانان و جوانان رخ داده باشد که والدین برای انجام بازی های ویدئویی آنها را مورد شماتت قرار می دهند. این کار نه تنها باعث نمی شود فرزندان از بازی های ویدئویی کناره گیری کنند بلکه اثر سوء داشته و بازیبازها به مراتب دل بسته تر خواهند شد! در این مقاله قصد نداریم از بازیبازها جانب داری کنیم ولی این بازی های ویدئویی فوایدی نیز دارند.
۱٫ بازی های ویدئویی اثر درمانی برای بیماری های مزمن دارد.
طبق تحقیقاتی که دانشکده ایی در ایالت یوتا در آمریکا انجام داده است، اثر بازی های ویدئویی بر روی کودکان مبتلا به بیماری های اوتیسم، افسردگی و پارکینسون آزمایش شد. در این آزمایش، کودکانی که بازی های خاصی را دنبال می کردند حس هایی نظیر ” جنب و جوش، توانمندی و روحیه مبارزه طلبی” در خود پرورش دادند. محققان دریافتند که بازی های ویدئویی می توانند بر روی مکانسیم پاداش و جزا که در سیستم اعصاب تعبیه شده است تاثیر مثبت بگذارند. بنابراین کودکانی که مبتلا به این دسته از بیماری ها هستند و هر روز به آینده شوم خود فکر می کنند با استفاده از این حقه می توان آنها را تحریک کرد تا برای سلامتی خود مقاومت کرده و روحیه خود را از دست ندهند.
================================
آشنایی با مدیریت منابع سازمانی :Enterprise Resource Plannig (ERP)
در گذشته بسياري از فعاليت هاي زنجبره تأمين به طور سنتي با كاغذ،تلفن و فكس انجام مي شد،كه بسيار ناكارآمد، پر هزينه، كند و پر خطا بود.بنابراين زماني كه استفاده از كامپيوتر در كسب و كار آغاز شد؛ بسياري از افراد خواستار خودكار سازي فرايند هاي زنجيره ي تأمين شدند.
- انجمن کنترل توليد و موجودي آمريکا ERP را به صورت زير تعريف مينمايد :
- سيستم هاي ERP سيستم هاي مبتني بر كامپيوتر هستند كه براي فرايندهاي يك سازمان طراحي شده و برنامه ريزي، توليد و پاسخگويي به مشتريان را يكپارچه مي كند.
ERP دو مزيت عمده ارائه مي كند كه در سيستم هاي سازماني غيريكپارچه وجود ندارند:
1- يك نگرش يكپارچه سازماني از كسب و كار كه در برگيرنده تمام فعاليت ها (وظايف سازماني) و بخش ها است.
2- يك پايگاه داده اي سازمان كه تمام فعاليت هاي كسب و كار در آن، وارد، ضبط، پردازش، نظارت و گزارش مي شود.
اين نگرش يكپارچه مستلزم گسترش همكاري و هماهنگي بين بخش هاي مختلف است اما سازمان را در رسيدن به اهداف خود و ارتقاي قابليت پاسخگويي، توانا مي سازد.
تاثیر بازی های سه بعدی روی ذهن افراد
محققان به مدت دو هفته، از دانشجویانی که اهل بازی های رایانه ای نبودند درخواست کردند تا به مدت ۳۰ دقیقه در روز بازی های سه بعدی یا دو بعدی انجام دهند.
قبل و بعد از این دوره دو هفته، از دانشجویان تست حافظه به عمل آمد. دانشجویانی که بازی سه بعدی انجام داده بودند در مقایسه با افرادی که بازی های دوبعدی انجام داده بودند، در انجام تست حافظه بهتر عمل کردند.
عملکرد حافظه افرادی که بازی های سه بعدی انجام داده بودند ۱۲ درصد بهبود یافته بود؛ معمولا در سنین بین ۴۵ تا ۷۰ سال همین میزان کاهش در حافظه افراد دیده می شود.
استارک در این باره می افزاید: «اول اینکه بازی های سه بعدی، در مقایسه با بازی های دو بعدی، کمی مطالب بیشتری دارند و اطلاعات سه بعدی بیشتری در آن یافت می شود. دوم اینکه بازی های سه بعدی پیچیده تر بوده و اطلاعات بیشتری برای یادگیری ارائه می دهند.»
نوشته شده توسط سمیه بشارت کرمجوان
اوتیسم چیست؟
اُوتيسم چيست ؟ و روش هاي درماني آن
اُوتيسم يكي از پنج بيماري مي باشد كه در مجموع به آنها “ اختلالات نافذ رشد“ يا به اختصار “پي دي دي “ مي گويند . اين پنج بيماري عبارتند از : اُوتيسم ، اختلال آسپرگر ، اختلال عدم تمركز دوران كودكي ، اختلال رِت ، و اختلالات نافذ رشد كه با معيارهاي بيماري هاي ذكر شده مطابقت ندارند .
اوتيسم طيفي از اختلالات است. در
اصطلاح کلي، به اين معني است که فرد مي تواند داراي يک اتيسم خفيف يا خيلي
شديد باشد. در بالاترين انتهاي طيف سندرم آسپرگر وجود دارد، که بعضي از اوقات
سندرم پروفسور کوچک ناميده مي شود. پايين ترين انتهاي طيف اغلب اتيسم کلاسيک
ناميده مي شود که معمولا همراه با عقب ماندگي ذهني است. در بين اين طيف انواع
اختلالات نافذ رشد شامل سندرم رت اختلال فروپاشنده دوران کودکي، اختلال نافذ
رشدغير اختصاصي (NOS-PDD) وجود
دارد.
تاثیر بازی های رایانه ای بر بهبود عملکرد کودکان اوتیسمی
تاثیر بازی های رایانه ای بر بهبود عملکرد کودکان اوتیسمی
به گزارش خبرنگار مهر، در همین زمینه «کلودیا هیلتون»، یکی از اعضای علمی این پروژه تحقیقاتی و دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه تگزاس آمریکا، می گوید: «ما گمان می کنیم که انجام بازی های رایانه ای و به ویژه بازی های پرتحرک و مهیج می تواند سبب بهبود شرایط اتصال های عصبی در ساختار مغزی این کودکان شده و به بهبود شرایط آنها کمک کند.»
شاخص های پیاده سازی ERP در صنعت و معرفی چند متدولوژی تحلیلی پیاده سازی ERP
سه فاز کلی برای پیاده سازی ERP لازم است .فاز اول : کسب آمادگی برای پیاده سازی که می تواند انتخاب راه حل نرم افزاری مناسب و چگونگی انتخاب آن باشد ، آماده سازی زمینه ی پذیرش راه حل های جدید به کمک فعالیت های فرهنگی و مهیا نمودن منابع لازم و کسب مجوز های لازم برای شروع کار از دیگر بخش های این فاز می باشد .
فاز دوم اجرای پیاده سازی می باشد اعم از برنامه ریزی اجرا ، مدیریت پروژه ، مدیریت کیفیت ، وظایف و مسئولیت های اعضای تیم کاری و... است .
فاز سوم مرحله ی بعد از پیاده سازی است که می تواند ارزیابی راه حل های نرم افزاری جدید ،محاسبه ی نرخ بازگشت سرمایه و تدوین رویه های اجرای موازی سیستم های قدیم و جدید می باشد .
در لینک زیر مقاله ای از همایش تجربیات پیاده سازی برنامه ریزی منابع سازمان است که به تفصیل راجع به
شاخص های پیاده سازی ERP در صنعت توضیح داده است .
http://it.behdasht.gov.ir/uploads/101_866_Elahi.pdf
در لینک بعدی چند متدولوژی پیاده سازی به صورت تحلیلی بررسی شده اند .
http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/s_pdf/14513880207.pdf
لینک بعدی مقاله ای راجع به مقایسه ی روش های پیاده سازی ERP می باشد.
http://beta.khi.ac.ir/Research_Portal/8thSASTech/Computer/Com150-.pdf
در قسمت بعد راجع به مشکلات پیاده سازی ERP در کشور بحث می شود .
نویسنده : بیتا آذری جو
تاثیرات بازی های کامپیوتری بر ذهن ما
آیا واقعا بازی های کامپیوتری برای ذهن ما مفید هستند؟
برای مدت زمان بسیار طولانی، کامپیوتر و بازیهای ویدئویی توسط والدین به عنوان تاثیر بد و دلیل حواس پرتی فرزندان شناخته می شدند. با این حال، تعدادی از مطالعات کشف کردند که بعضی از بازی ها در واقع می توانند برای هر دو قشر پیر و جوان مفید باشند.
در اینجا تاثیرات بازی های (مفید و اخلاقی) کامپیوتری بر ذهن شما را ذکر می کنیم که با شئونات اسلامی جامعه ما سازگارند:
تاثیرات بازی های رایانه ای بر مغز انسان
آیا بازی های کامپیوتری بر روی مغز افراد تأثیر منفی میگذارد یا اینکه باعث تقویت و روند مثبت ذهن میشود؟ درواقع هر دو و ان بستگی به نوع بازی دارد که افراد انجام میدهند . نوع بازی ها به همراه تاثیران ان عبارتند از:
1) بازی هایی که در انها اعمال تکراری انجام میشودسلول های ارتباطی که با حافظه و یادگیری در ارتباط هستند را تقویت میکنند.
ساختار و ویژگی های بازی های کامپیوتری
مقدمه
نیمه دوم سده بیستم با رشد فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی و در اثر ورود رایانه و اینترنت به عرصه ی اجتماع تحولات چشمگیری در ابعاد مختلف زندگی انسان امروزی به وجود آمده است و هم اکنون به چنان شتابی رسیده است که تمامی ساختارهای علمی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی را در سرتاسر دنیا با تغییر شگرف مواجه کرده است. با اين حال در پي پيشرفت فناوري و عمومي شدن ابزارهاي الكترونيكي مانند رايانه، بازي هاي پيشرفته تري رواج يافته اند. يكي از اين بازي ها، بازي رايانه اي است كه انجام آن مستلزم پردازش سريع اطلاعات و ارائه پاسخ هاي منطقي و فوق العاده سريع است.
بازي هاي رايانه اي به عنوان يك پديدة اجتماعي دركنار ساير رسانه هاي صوتي و تصويري در دنياي امروز به دليل رشد چشمگير فناوري هاي ارتباطي، طي سال هاي اخير با كشش و جاذبه اي حيرت انگيز، عمده ترين مخاطبان خود را از ميان كودكان و نوجوانان انتخاب مي كند و نه تنها بخش قابل توجهي از اوقات فراغت اين قشر را به خود اختصاص داده بلكه به نظر مي رسد حتي اوقاتي را كه آنان بايد به انجام تكاليف درسي يا حضور در جمع خانواده اختصاص دهند نيز پوشش داده است. لذا توجه به این امر مهم باید بیش از پیش مورد توجه و بازنگری قرار گیرد.